Att se

Plockade fram en gammal bok ur bokhyllan, ”Drawing on the Right Side of the Brain” av Betty Edwards. Är en lärobok i teckning men ganska omgående så slår författaren fast att det är en lärobok om att se på rätt sätt. Se saker som dom verkligen är. Den normala vuxna människan anser inte att hon kan teckna och resultatet när man försöker blir ju oftast inte speciellt uppmuntrande. Edwards hävdar dock att kan man skriva för hand så att någon annan människa kan förstå det så har man tillräckliga motoriska färdigheter för att bli en utmärkt tecknare. Problemet är att man slutar att utveckla förmågan att se i 10-års åldern. Istället lagrar hjärnan in en mängd symboler som den snabbt plockar fram när det ska ritas. Skurken är den dominanta vänstra hjärnhalvan (som är analytisk, tidsmedveten, sätter namn på saker och ting, etc) som vill se snabba resultat med hjälp av sina lagrade symboler. Att kunna teckna handlar alltså om att kunna stänga av vänstra hjärnhalvan så att den konstnärliga högra halvan (ser färger, former, jämför vinklar och längder, är inte tidsmedveten, etc) får tillträde till medvetandet. Boken innehåller en mängd övningar för att få vänstra halvan att tröttna och istället släppa fram den högra. En av de första övningarna är att kopiera en teckning av en sittande man. Provar man det rakt av så slänger vänstra hjärnhalvan direkt fram sina symboler för näsa, mun, hår, axlar, ben, fötter, stol, etc och resultatet blir mediokert. Vänder man istället bilden upp-och-ner och gör kopieringen bakvänt så hittar vänsterhjärnan inga symboler som stämmer och tröttnar omgående. Högerhalvan får ta över och ser linjer, vinklar, ytor. Resultatet blir häpnadsväckande mycket bättre.


Ett annat trick som Edwards för fram är att teckna de ”negativa ytorna”, dvs istället för att teckna ett öra så fokuserar man på ytan utanför örat och ritar av den. Allt för att hålla vänstra hjärnhalvans symboler borta.

Har nu detta med fotografering att göra? Jag tror definitivt det. En bra fotograf hittar bilder överallt genom att se förbi föremål och prylar för att hitta motiv. Där det vid första anblicken står en postlåda och en bil kan fotografen se ytor, former och färger, en typisk uppgift för höger hjärnhalva. Tricket för att hitta spännande motiv borde vara samma som vid teckning, alltså att kunna försätta sig i ett sådant tillstånd att höger hjärnhalva får ta över. För de flesta bildintresserade tror jag att det sker automatiskt.

Som grädde på moset mår man dessutom väldigt bra när vänster hjärnhalva får vila och den högra får ta kommandot ett tag. Tycker själv att jag har varit oförskämt pigg de dagar när jag gått ut vid 4-tiden på morgonen enbart för att fotografera. Även meditation bygger på att koppla bort vänster hjärnhalva och låta den högra få dagdrömma.


Bilden är från Sandholmarnas naturreservat gjord en mycket tidig augustimorgon förra året. Sandholmarna syns rakt fram, till höger och i förgrunden syns Tyresös fastland.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.