Fredag 29/1 2010

Kursen Fotografi – Visuell kommunikation vid Jönköpings högskola har nu startat. Första lektionen (Fotografi är kommunikation) var på 90 minuter och handlade om varför det är viktigt att se på bilder ur ett kommunikationsperspektiv. Huvudläraren Göran Segeholm samtalade med Mattias Karlsson (från Moderskeppet och initiativtagare till denna utbildning) varvat med ett par filmer om fotografer och deras syn på bilder. En film handlade om hur Terje Hellesö förklarade för Mattias hur han skulle förhålla sig för att göra personliga kommunikativa naturbilder. Mycket intressant att höra Terjes pedagogiska förklaringar under en tidig morgonutflykt utanför Söderhamn. Det fotograferande paret Brimberg/Coulson i Köpenhamn berättade i en annan film om hur de ser på fotografi. Intressant att höra att de tyckte de bilder de gjorde för National Geographic för trettio år sen var rätt så kassa. Anledningen var att de var så imponerade av de kända namnen på NG att de försökte göra de bilder de trodde att NG förväntade av dem istället för att göra sina personliga tolkningar av det som de var utsända att skildra.

Göran Segeholm diskuterade också vad som utmärkte bra och dåliga bilder. Dåliga bilder var bilder som var gömda på en hårddisk eller i en byrålåda! En förutsättning för att en bild skulle vara bra var att den visades. Om den då fick den som betraktade bilden att reagera på något sätt så var det en bra bild. En ganska enkel och självklar definition tycker jag. Så hade jag överhuvudtaget inte tänkt på det tidigare.

Ska bli spännande att se hur kursen går vidare. Nu dröjer det någon vecka innan nästa kursavsnitt presenteras. Under tiden ska man söka ut en bild i kursboken The Photo Book som man ”fastnar” i och försöka förklara i kursens forum varför man reagerar som man gör.

Här är några abstrakta bilder från Skrubbaskogen idag. Åter har det kommit mängder med snö som man kanske kan se i de här bilderna.

Kaninmöte

Buske i snö 1

Passage

Buske i snö 2

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.